« Powrót do aktualności

Pośrednik nieruchomości na TikToku – jak zacząć i czy warto?

Kobieta zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik

Dodano 01.09.2021

TikTok to jedna z najpopularniejszych i najszybciej rozwijających się aplikacji mobilnych. Jeszcze do niedawna korzystała z niej niemal wyłącznie młodzież. Jednak coraz częściej konta w serwisie zakładają osoby publiczne, firmy, a nawet politycy. Jak działa aplikacja? Jakie treści można w niej zobaczyć? Czy pośrednik nieruchomości znajdzie tam klientów?

Co to jest TikTok?

Nazwę TikTok słyszała większość rodziców nastolatków. Jest to jedna z najmłodszych platform społecznościowych, która umożliwia nagrywanie, edytowanie i publikowanie krótkich filmów wideo z dodanym do nich gotowym podkładem muzycznym. Właścicielem aplikacji jest chińska firma Byte­Dance. 

Historia TikToka rozpoczęła się w 2016 r. w Chinach. Serwis tak szybko się rozwijał, że już po roku działalności, właściciele za ponad miliard dolarów, wykupili konkurencyjną aplikację Musical.ly, a jej użytkownicy zostali automatycznie przeniesieni do TikToka. Tym samym w czerwcu 2018 r. serwis miał już ponad pół miliarda pobrań na całym świecie. Natomiast w kwietniu 2020 r. liczba ta urosła do 2 miliardów. Dodajmy, że aplikacja jest dostępna w 150 krajach i w 75 wersjach językowych.

TikTok w Polsce

Na stronach TikToka możemy przeczytać, że w Europie z aplikacji aktywnie miesięcznie korzysta ponad 100 milionów osób. A jak jest w Polsce? Wprawdzie właściciele TikToka nie publikują danych dla naszego kraju, ale znajdziemy je np. w raporcie „Polscy użytkownicy TikTok pod lupą”. Analizę przygotowali wspólnie eksperci z agencji GetHero i Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SPWS.

Szacuje się, że w naszym kraju zarejestrowanych na TikToku jest ponad 6 milionów użytkowników, a 8 milionów miało z nim styczność. Oczywiście najliczniejszą grupą korzystającą z aplikacji jest młodzież. 37,2% badanych to osoby w wieku 14-15 lat, a tylko niecałe 10% to dorośli powyżej 19 roku życia. Co ciekawe niemal 74% użytkowników, którzy korzystają z aplikacji krócej niż rok, to osoby pełnoletnie. Z tego można wywnioskować, że coraz chętniej do TikToka zaglądają dorośli. Badania przeprowadzono przed ogłoszeniem pandemii i lock downu, w okresie od 20 grudnia 2019 do 7 stycznia 2020 r. Zatem można założyć, że nastąpił dalszy wzrost liczby użytkowników.

Jak działa TikTok?

Korzystanie z TikToka jest bardzo proste. Wystarczy ściągnąć aplikację, założyć konto oraz zezwolić programowi na dostęp do lokalizacji urządzenia, nagrań dźwiękowych i kamer oraz kontaktów. Warto wiedzieć, że na początku istnienia serwisu można było nagrywać filmiki trwające maksymalnie 15 sekund. Od niedawna mogą mieć one długość nawet 3 minut. Rejestrując video, od razu wybiera się czas nagrywania, dźwięk, efekty specjalne oraz filtry. Na nagrany film można nałożyć dodatkowo naklejki oraz wstawić tekst. Aplikację od innych odróżnia nie tylko krótka forma i dodatki, ale i zapętlanie filmów. Oznacza to, że włączone video będzie odtwarzało się w kółko. Aby przejść do kolejnego filmiku, trzeba przesunąć palcem po ekranie w górę albo w dół.

O ile musical.ly skupiał się na lip-sync, czyli synchronizowaniu ust z odtwarzaną muzyką, to TikTok oferuje już znacznie więcej możliwości. Tak naprawdę wolno nagrać prawie wszystko. Najpopularniejsze formy to:

  • lip-sync – wspomniany już rodzaj prezentacji, polegający na tym, że nagrywający naśladuje oryginalnego wykonawcę, tańcząc i udając, że śpiewa;
  • stand-up – jest to krótki występ komediowy, taki sam, jaki odbywa się w klubach, tyle że bez publiczności;
  • pokaz – na krótkim video autor prezentuje swoje umiejętności, np. akrobatyczne, taneczne oraz sportowe do wybranego podkładu muzycznego;
  • filmik poradnikowy – w tym przypadku twórca wideo pokazuje krok po kroku, jak wykonać daną czynność albo przedmiot, często też doradza w najróżniejszych, również tych poważniejszych sprawach - to typ treści, w którym pośrednicy nieruchomości mogą się odnaleźć najlepiej;
  • stream, czyli relacja na żywo.

 

Kobieta_zdjęcie utworzone przez freepik _pl.freepik

Kobieta - zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik

 

Konto agenta nieruchomości na TikToku – od czego zacząć?

Pierwszym krokiem po założeniu konta jest uzupełnienie profilu. Tutaj trzeba się zastanowić, czy będzie to konto prywatne czy firmowe. Druga opcja daje możliwość tworzenia reklam oraz dostępu do danych analitycznych. Statystki zawierają podobne informacje, jakie znajdziemy na Facebooku czy Instagramie.

W obu wersjach trzeba bardzo krótko opisać, czym się zajmujemy. Jest też miejsce na wstawienie adresu e-mail oraz linku do strony internetowej. Jeśli mamy konta na Instagramie albo w serwisie YouTube, je też możemy powiązać z TikTokiem. Dzięki temu prosto i szybko przekierujemy naszych odbiorców do innych kanałów.

Założyliśmy konto, uzupełniliśmy profil i co dalej?

Pomysł na siebie

TikTok z założenia jest kanałem luźnym i humorystycznym. Dlatego już na samym początku trzeba przemyśleć formę komunikacji. Oczywiście nie musimy skupiać się wyłącznie na jednym rodzaju, niemniej jednak warto od razu znaleźć coś, co nas wyróżni. Może to być ubiór, miejsce, z którego nadajemy albo specyficzna muzyka. Jeśli mamy duże poczucie humoru, możemy spróbować poważne tematy przedstawiać merytorycznie, a jednocześnie żartobliwie.

Jakie treści publikować?

Umieszczane w serwisie filmiki powinny być przede wszystkim krótkie i wyraźne. To, jaką treść opublikujemy, zależy od tego, do jakiej grupy odbiorców chcemy dotrzeć. Patrząc na statystyki, z TikToka najczęściej korzysta młodzież. Zatem naszą grupą docelową mogą być młodzi ludzie, którzy szukają swojego pierwszego mieszkania. Dla nich możemy przygotować krótkie tutoriale, w których zaprezentujemy np. przydatne informacje dotyczące negocjowania ceny, porady jak współpracować z pośrednikiem i na czym polega praca pośrednika, jakie dokumenty są potrzebne do zakupu nieruchomości oraz na co wrócić uwagę przy wynajmie mieszkania.

Aby treści były wartościowe i ciekawe, trzeba w nich zawrzeć informacje, które nie są powszechnie znane. Idąc tropem popularnych w serwisie poradników domowych, mogą to być szybkie, ale nieoczywiste wskazówki, które pomogą w procesie zakupu albo wynajmu mieszkania. Biorąc jednak po uwagę fakt, że swój przekaz będziemy kierować do raczej mało doświadczonej widowni, wiele podstawowych dla nas spraw może tak czy siak trafić do kategorii tych mało oczywistych - dla pośrednika to oczywiście plus.

Warto też, od czasu do czasu, pokazać kulisy swojej pracy. Wesołe filmiki odkrywające co robimy, jak czekamy na spóźnionego klienta albo w jaki sposób przygotowujemy dokumentację, zbliżą nas do widzów i pozwolą na lepsze poznanie tego, czym się zajmujemy. Takie prezentacje powinny być jednak wyłącznie uzupełnieniem komunikacji. Ludzie przeglądają TikToka, aby zobaczyć porady albo się pośmiać.

Czy forma ma znaczenie?

Ogólnie rzecz biorąc, na TikToku liczy się pomysł i czas filmiku. Analitycy szacują, że najpopularniejsze video trwają ok. 15 sekund. Zatem w tym czasie musimy zaprezentować dany temat. Aby nagranie nie było nudne, warto pobawić się trikami montażowymi. Te są dostępne w aplikacji. Co możemy zrobić? Np. zadajemy pytanie i wklejamy je do materiału jako tekst, a odpowiedzi udzielamy ustnie. Napisy mogą też pojawić się w dowolnym momencie video i trwać jakąkolwiek liczbę sekund.

Inną ciekawą opcją jest zmiana tła. W tym przypadku możemy puścić w tle dowolny film z naszej galerii albo umieścić zdjęcie. Podobnie jak w przypadku napisów, sami ustalamy, kiedy i na jak długo pojawi się dane tło. Kolejne funkcjonalności, na jakie warto zwrócić uwagę to efekty przejścia. Dzięki nim można w ciekawy sposób połączyć fragmenty nagranego przez nas filmu.

Oczywiście TikTok ma funkcję „popraw”. Opcja umożliwia wprowadzenie różnych korekt w naszym wyglądzie, np. wygładzenie twarzy, wybielenie zębów, nałożenie szminki na usta lub cienia na oczy. Trzeba tylko pamiętać, żeby włączyć ją, zanim zaczniemy nagrywać. Z powyższymi efektami nie warto też przesadzać.

Hasztagi – jak ich używać?

Na TikToku podobnie jak na Instagramie albo Facebooku istnieją hasztagi. Jednak ich działanie jest trochę inne. Przykładowo na Instagramie twórcy często umieszczają do 30 hasztagów. Im jest ich więcej, tym większa szansa na zdobycie popularności i polubień. Na TikToku wystarczy wybrać kilka z nich – maksymalnie 5, by mieć szansę na duży zasięg. Tutaj widzowie odkrywają nowe filmy poprzez zakładkę Dla Ciebie, a nie bezpośrednio klikając w hasztagi. W zakładce pojawiają się treści, które algorytm uznał za interesujące dla oglądającego. Zwykle są one opisane tymi samymi albo podobnymi hasztagami.

Nasz film również może pojawić się w tym miejscu, nawet jeśli dopiero zaczynamy przygodę z TikTokiem. Ważne jest, aby nagrywać filmiki, które są w trendach. Jak je odszukać? Do tego służy lupka z napisem Odkryj. Tam znajdują się najpopularniejsze w danej chwili hasztagi, które możesz dodać do opisów swoich filmików. Jeśli chcesz wyszukać konkretne słowo, wystarczy je wpisać i wybrać opcję Hasztagi. Po chwili zobaczymy wyniki podobne do głównego zapytania wraz z liczbą wyświetleń.

Oczywiście warto obserwować konkurencję oraz popularnych twórców. Sprawdzamy, jakie hasztagi są u nich najpopularniejsze i które z nich możemy wykorzystać na swoim koncie.

Algorytm TikToka – co o nim wiemy?

TikTok tak samo, jak Facebook, Instagram oraz Google nie publikuje informacji, jak działają jego algorytmy. Niemniej jednak po pewnym czasie można się zorientować, jakie kryteria trzeba spełnić, aby pojawić się w zakładce Dla Ciebie. Eksperci wyróżniają 3 główne elementy, na które zwraca uwagę algorytm, są to:

  • długość wyświetlania danego filmiku przez innych użytkowników oraz czy oglądają go do końca;
  • liczba komentarzy, polubień i udostępnień;
  • jak szybko dany filmik zdobywa reakcje.

Poza tym system zapamiętuje tematykę treści oraz hasztagów, jakie klikają użytkownicy. Więc po pewnym czasie, automatycznie podpowiada im materiały z danego obszaru. Oznacza to, że osoby, które potencjalnie są zainteresowane nieruchomościami z czasem zaczną trafiać na Twoje wideo.

 

Styl życia zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik

Styl życia zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik

 

Działania na TikToku – dobre praktyki

Na początku przygody z TikTokiem może przytłaczać liczba dostępnych opcji: trzeba wybrać czas trwania filmu, podkład muzyczny, filtry oraz efekty. Jednak jeśli zastosujemy się do kilku zasad, krok po kroku nasze publikacje będę coraz lepsze. O czym trzeba pamiętać?

  • Filmik powinien skupiać się na jednym, góra dwóch tematach. Użytkownicy aplikacji są przyzwyczajeni do krótkich prezentacji.
  • Większość widzów ogląda TikToka na telefonie, dlatego należy nagrywać wideo w pozycji wertykalnej, a nie horyzontalnej.
  • Treści powinny być publikowane regularnie. Nie jest tajemnicą, że algorytmy lubią systematyczność, a to jest prosta droga do większych zasięgów.
  • Filmiki trzeba przygotowywać w taki sposób, aby już w pierwszych sekundach wzbudzały ciekawość.
  • Używanie najpopularniejszych utworów i hasztagów również zwiększa szansę na pojawienie się w zakładce Dla Ciebie. Ludzie często klikają w nazwę utworu, który im się podoba. Wtedy pojawia się lista nagrań z tym podkładem, wówczas nasz filmik również będzie tam widoczny.
  • W trakcie wideo warto zachęcać widzów do śledzenia naszego profilu, zapisywania tik toków na później (lajkowania) oraz komentowania. Jeśli w naszej publikacji jest dużo tekstu, warto zasugerować robienie screenshotów.
  • W notce Bio powinny pojawić się linki do innych mediów społecznościowych, strony internetowej oraz adres e-mail. W ten sposób prosto przekierujemy ruch do platform, gdzie zamieszczamy inne treści.
  • Na TikToku liczy się autentyczność. Umieszczaj w serwisie tylko te materiały, które Ci się naprawdę podobają. Użytkownicy bardzo szybko wyczuwają treści wrzucane na siłę i z pewnością ich nie będą lajkować ani komentować.

Czego nie wolno robić na Tik Toku?

TikTok jak każda aplikacja ma swój regulamin i zasady społeczne. Za ich złamanie grozi tzw. zbanowanie konta. Polega to na tym, że przez jakiś czas nasze publikacje nie będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania ani zakładce Dla Ciebie u innych użytkowników. TikTok może nałożyć ograniczenia m.in. za:

  • wykorzystywanie treści chronionych prawem autorskim;
  • publikowanie nagości;
  • publikowanie treści związanych z przemocą, narkotykami oraz innymi niezgodnymi z prawem zachowaniami;
  • zbyt ciemne nagranie – algorytm aplikacji analizuje video i nadmiernie ciemny film może zostać uznany za promujący niezgodne z regulaminem treści;
  • wykorzystanie utworów z adnotacją „próba uzyskania praw autorskich” – taki podkład jest w trakcie procesu uzyskania praw, zatem nie można go jeszcze legalnie wykorzystać.

Trzeba pamiętać, że regulamin co jakiś czas się zmienia. Warto więc sprawdzić, czy to, co zaplanowaliśmy udostępnić, jest zgodne z nim i zapisanymi zasadami.

Czy warto założyć konto na TikToku?

TikTok to znakomita aplikacja do zaprezentowania swojej osoby. W kilkunastu sekundowych filmikach można nie tylko ciekawie pokazać nieruchomość, ale i zademonstrować swoją wiedzę i profesjonalizm. W obecnych czasach TikTok już nie jest wyłącznie aplikacją dla młodzieży. Jak pokazują statystyki, także dorośli coraz częściej z niego korzystają. Poza tym trzeba pamiętać, że w Polsce dopiero rozwija się TikTokowy „biznes”. Więc może to być dobry moment na wyprzedzenie konkurencji i założenie tam konta. Gdy inni dopiero zaczną pojawiać się w serwisie, my będziemy mieć już stałe grono widzów.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem